Popularne posty

sobota, 20 sierpnia 2016

Nadwrażliwcy, czyli gdy świat cię przytłacza



Sobota , 20 sierpnia 2016, 00.56

Zaproszenie na imprezę z piątku na sobotę. Miło ,ze pamiętali. W telewizji jest dziś ciekawy film. Nie,trzeba pójść bo się  obrażą. Godzina na makijaż, tusz ciągle zostawia ślady pod okiem. Podklad jest za jasny...Sukienka z dekoltem - w końcu to lato. Nie ,lepiej czuć sie swobodnie w jeansach. Jeszcze raz do łazienki. Oh my God, spóżniłam się. 

 Pieszo na czwarte piętro, boję się windy. To chyba te drzwi. Nogi drżą, serce zamiera. Lepiej nie wejdę... Czy będzie ktoś znajomy ? Plotę coś bez sensu na powitanie. Ktoś wyciąga rękę, nie zapamiętam imion ! Czy moja ręka nie jest mokra ? Ta grupa jest taka zbita, pewnie się bardzo dobrze znaja- nie potrzebują obcego intruza. Nie podejdę. O , są książki. Będę udawala, że przeglądam. Wina ? Tak ,rozlużnię się.Czego ten facet ode mnie chce ? No tak, znowu plotę bzdury, nic dziwnego , że czmychnął  Przecież te rozmowy są jałowe. Co to kogo obchodzi ! Muzyka ? Dobrze, potańczę . Niech nie myślą, że jestem sztywna. No, ale nie cierpię podrygiwać w kółeczku! Jest za głośno, nie wytrzymam ! Balkon, jaki piękny widok. Jak cicho i powietrze takie świeże...Co też ja opowiadałam ! Jak durna. Nic dziwnego , że popatrzyli na siebie z uśmieszkiem. 


Highly sensitive people:
  Pomyśleć , że mogłabym teraz spokojnie czytać książkę... 

Czy znacie te prawie niewidoczne dziewczyny wciśnięte w kąt między regał z książkami? Znikające gdzieś w toalecie. Dziewczyny rzadko odzywające się do kogokolwiek, tak jakby nie miały nic do powiedzenia. Albo chłopaków szalejących na parkiecie z kieliszkiem albo butelką w ręku a potem nagle zaszywających się ponuro na balkonie ? Tacy byli jako młodzi ludzie. Po latach znów się pojawią jako dorośli.

 Gdy inni potrafią jednocześnie prowadzić rozmowę, jeść i pić, komentować artykuł w internecie i słuchać muzyki, dla nich to żonglowanie bodżcami jest nie do wytrzymania. Milkną, wycofują się. Skurczona jakoś w sobie kobieta ,która nie wydaje się podzielać ogólnej radości. Pewnie zgorzkniała po drugim rozwodzie. Albo przeciwnie, wyniosła, małomówna , baba traktująca wszystkich z wyniosłym dystansem. Mężczyzna ,który z zapałem dyskutuje na trudne tematy , ale natychmiast milknie gdy chcesz pogadać o czymś lżejszym.. Nudziarz. Przylepiamy im  w myślach dowolną etykietkę i zapominamy szybko o ich istnieniu. Nie chcą mieć znajomych, to ich wybór .



Gdybyśmy wiedzieli jak bardzo osoby NADWRAŻLIWE  chcą się zintegrować. Jak bardzo boli ich nasze odrzucenie. Spotkanie z nowymi ludżmi bywa dla nich aktem odwagi. Muszą pokonać nie tylko własną nieśmiałość, ale i dostosować się sposobu mówienia i zachowania innych ludzi. Nawet jeśli są one zupełnie różne od własnych. Trzeba odgrywać role bez próby generalnej. Przełamywać bariery.  Śmiać się tam , gdzie im nie do śmiechu.Zastanawiać się nad każdym wypowiedzianym słowem by nie wypaść na outsidera.  Zabierać głos w sprawach , które ich nie interesują.Nakładać maskę obojętności na twarz, na której zbyt wyrażnie rysuje się każde uczucie.Pchać się w tłum , gdy umysł prosi o odpoczynek w chwili samotności. Tańczyć do głośnej muzyki, choć basy przeszywają  mózg. Pić alkohol ,po którym potem czują się zdołowani. Chłonąć emocje innych ludzi  aż zaczną przytłaczać. Nie protestować, mimo że wszystko w nich krzyczy . Nie ujawniać swojej wiedzy by nie wyjść na mędrka. Kontrolować się . Wszystko po to by nie zostać samemu.
16 Graphs That Will Help You Understand Your Highly Sensitive Friends So Much…:
Odrzucenie tak bardzo boli. Prawie tak samo jak zranienie. Nieprzemyślanym słowem . Nieuczciwością. Manipulacją. Zniewagą. Kłamstwem. Protekcjonizmem. Głupim żartem. 
Te rany długo się nie goją i są przyczyną długich, wnikliwych introspekcji. Zwykle wyłania się z tego niekorzystny obraz, niska ocena własnej osoby.



Nadwrażliwość nastolatków zabiera im najpiękniejsze lata. Czas na radość, nieskrępowany śmiech.Przebywanie w hałaśliwej grupie , a wiec wystawienie na zbyt wiele bodżców wyczerpuje ich psychicznie i fizycznie .Nie mają potrzeby konkurowania z innymi. Bardziej dotkliwie niż rówieśnicy odczuwają cudzy ból i krzywdę.  Otoczenie zwykle nazywa ich introwertykami, ale mają uczucie , że jest to coś więcej niż introwertyzm . Będąc 'innymi' często stają się ofiarami szkolnego bullyingu, a z racji ogromnej empatii przyjażnią się też z klasowymi 'kozłami ofiarnymi '. Obawa przed zranieniem sprawia, że ograniczają kontakty towarzyskie w okresie gdy grupa rówieśników jest tak ważna jak rodzina. Wyizolowanie  sprawia, że czasami sięgają po środki znieczulające : narkotyki lub alkohol.  Pojawiają się myśli samobójcze.



 Strach przed porażką utrudnia wchodzenie w związki partnerskie. Jeśli ich życie zawodowe wymaga pracy w grupie i na dodatek pod presją czasu - pracują słabiej. Odnajdują się za to znakomicie w zawodach artystycznych, jako psycholodzy , dziennikarze, pisarze.Uczą się szybko i  z przyjemnością.Ponad przeciętnie inteligentni,  zdobytą wiedzę potrafią wykorzystać w tworzeniu nowych rzeczy.  Gros wielkich światowych twórców to nadwrażliwcy. 


People empty me. I have to get away to refill. —Charles Bukowski:

High Sensitive Persons , bo tak nazwano tę grupę ludzi stanowią około 20 procent wszystkich ludzi. Nabyta genetycznie nadwrażliwość na bodżce cechuje też ten sam procent stu gatunków zwierząt. Pojecie to wprowadziła , w oparciu o liczne badania dr  Elaine Aron w 1995 roku. Wydała książkę ' High Sensitive Person' , w której opisała zespół cech charakteryzujących osobę o genotypie nadwrażliwca. Stała się ona biblią ludzi, którzy dotychczas nie rozumieli przyczyn swojej inności.

W internecie, na Facebooku powstały grupy integrujące osoby HSP i udzielające im wsparcia. Jedna z nich zilustrowana jest zdjęciem nieżyjącej księżnej Diany jako uosobieniem osoby nadwrażliwej. Także na Facebooku istnieje polska strona skupiająca nadwrażliwców. Ciekawe dlaczego tak mało psychologów zajmuje się pomocą tym osobom. I chociaż jest ich ponad miliard niewiele o tym zjawisku wiemy. Podejrzewam , że nadal bardzo wielu ludzi w Polsce  cierpi  nie wiedząc dlaczego i nie otrzymując wsparcia. 

Jedyna pociecha w tym , że  nadwrażliwość jako cecha utrudniajaca kontakty z otoczeniem  staje się znośniejsza po 50 tce. Wiem , bo ja też tak mam. Tylko czasem szkoda mi tych lat , gdy byłam młoda i piękna , a zdawałam się o tym nie pamiętać. Strach przed zranieniem i zmęczenie nadmiarem bodżców nie ułatwiało życia. Dziś , gdyby dano mi nową szansę, rzucałabym się w jego wir ze śmiechem i bez strachu. Majac wiarę w siebie z większą uwagą dobierałabym partnerów życiowych. Śmiało wspinałabym się po drabinie  własnych pasji i ambicji. Kto wie ile mnie omineło ?  Może dlatego warto pomóc dzieciom, nastolatkom, startującym w życie młodym dorosłym ?

Masz wrażenie , że jesteś nadwrażliwy ? Sprawdż, odpowiadając na test opublikowany przed laty przez dr Aron. ( moje tłumaczenie )

Test

Postaw znaczek tylko przy pytaniach, które naprawdę dotyczą ciebie

1 Łatwo czuję się przytłoczona przez nadmiar bodżców
2 Dostrzegam subtelne bodżce w moim otoczeniu
3 Emocje innych wpływają na mój nastrój
4 Zdaję się być wyczulona na ból
5 Łatwo ulegam oszołomieniu przez jasne światła, jasne kolory, dżwięk syreny,silne zapachy
6 Mam głębokie życie wewnętrzne
7 Nie lubię głośnych dżwięków
8 Głęboko mnie porusza sztuka i muzyka
9 Mój system nerwowy jest czasami tak przeciążony, że muszę się wyciszyć
10 Jestem obowiązkowy i sumienny
11 Łatwo mnie przestraszyć
12 Wpadam w panikę i gorzej działam gdy mam coś wykonać pod presją czasu
13 Kiedy ludzie żle czują się w swoim fizycznym otoczeniu wiem co zmienić ( np oświetlenie) by im pomóc
14 Jestem zirytowana gdy ktoś zmusza mnie do robienia kilku rzeczy naraz
15 Bardzo staram się unikać popełnienia błędów czy zapominania o czymś
16 Unikam filmów i programów TV pełnych przemocy
17 Czuję się nieprzyjemnie pobudzona gdy dużo się wokół mnie dzieje
18 Głód uniemożliwia mi koncentrację
19 Trudno znoszę zmiany w życiu
20 Dostrzegam delikatne zapachy, smaki, dżwięki , wrażenia estetyczne. Sprawiają mi one przyjemność
21 Jest dla mnie bardzo ważnym takie zorganizowanie sobie życia my unikać sytuacji denerwujących czy przytłaczających
22 Męczą mnie takie bodżce jak hałas czy sceny pełne chaosu
23 Kiedy w czasie wykonywania pracy jestem obserwowany lub mam konkurować z kimś innym  wykonuję tę pracę gorzej niż w zwyklych warunkach
24 Moi rodzice lub nauczyciele postrzegali mnie jako dziecko wrażliwe lub  nieśmiałe

Jeśli odpowiedziałeś TAK na 14 pytań lub więcej jesteś HSP.  Mniejsza liczba odpowiedzi na TAK, ale za to idealnie do ciebie pasujących,może również świadczyć o tym ,że jesteś osobą wysoce wrażliwą. 

Oryginalny test :  http://hsperson.com/test/highly-sensitive-test/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz